ROM, Mândru sa fie ROMânesc

A început ca o ciocolată produsă în Fabrica de produse zaharoase Bucureşti și a devenit o părticică din istoria românilor. Baton de ciocolată născut în comunism, ROM a devenit martor dulce al tuturor schimbărilor din ultimii 54 de ani.

A așteptat răbdător să te îndulcească, pe vremea când trebuia să stai la coadă ore în șir, doar pentru a-ţi face o mică bucurie. Te-așteaptă răbdător și acum, să îl alegi de data aceasta, din sutele de alternative existente pe piață. Dar a rămas la fel: acelaşi gust inconfundabil care îţi trezeşte amintiri de fiecare dată când îl savurezi.

A fost lângă tine când căutai șoptit pe hartă un loc în care să-ți trăiești povestea liber. Este aici și acum, lângă copiii tăi, care n-au fost nici pionieri, nici şoimi al patriei, dar care au extras patriotismul din valori autentice, vechi și noi, care i-au inspirat.

A câștigat lupta cu timpul și și-a păstrat identitatea. Și te provoacă şi pe tine să faci acelaşi lucru. Să fii mândru că eşti român, oriunde te-ai afla. Pentru că un strop de ironie și mult haz sunt cele mai puternice arme împotriva uitării. ROM le-a folosit și a devenit vocea relevantă a patriotismului: a unit românii de pretutindeni, amintindu-le că avem cu toţii aceeaşi istorie. Același trecut. Și un viitor plin de posibilități și amintiri nescrise încă.

De Centenar, ROM ramâne doar tricolor, mândru să poarte cu sine doar steagul ţării, şi nimic altceva.

Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.

Diverse reţete. Un Volum Ilustrat de Reţete şi Amintiri Româneşti

Din pasiunea lor pentru găteală, Ana și Constantin Arabolu au strâns această colecție de rețete dulci scrise de mână în caietul lor, din anii 30 până în anii 90. Părinți, bunici și apoi străbunici, rețetele au ajuns să le fie ilustrate de strănepoata lor într-un album de artă cu rețete, amintiri și fotografii de familie.

‘Nimic nu m-a bucurat mai tare decât să scriu câteva rânduri la o carte de bucate culeasă și splendid gândită, ilustrată meșteșugit și ispititor, de o fată tânără, de o arhitectă, care a construit volumul, ca pe un proiect sofisticat și minunat. O călătorie în timp, dulce, gastronomică. Voi încerca la rândul meu să dau o altfel de rețetă de familie.

Se ia o strănepoată pasionată, designer de produs, foarte rafinată, Ilinca, o străbunică, așa ca pe vremuri, casnică, dar strălucită gospodină, secondată de un soț căruia îi plăcea să bucătărească și se ajunge la o moștenire pentru cei ce vor să vină, ca să descopere cum se împrumuta câte o invenție culinară, din vecini sau de pe la rude, ce se făcea cu vânatul, cum se juca pocher și musai trebuia și o tratație, sau cum se pofteau musafirii la o dulceață ori un șerbet cu apă rece, alături de o cafea turcească, neapărat cu caimac, în ambele sensuri, din laptele pus la prins sau fața comercială, turnată cu grijă din ibric, (înainte de cea cu inimioare de le expresor), care dacă avea și ceva perle negre pe marginea ceșcuței, era semn că intră niște bani, și, cu puțin noroc, apărea și cineva cu har, care ghicea, mai în glumă mai în serios, viitorul, în zațul potrivit!

Manualul ideal, căci, nu-i așa, dragostea trece, atemporal, prin stomac!’ Irina-Margareta Nistor.

www.diverseretete.ro

Mihai Şora. Fotografiat de Simion Buia

photo © ‘Romanian Actors’ by Simion Buia

Două generații distincte: unul trecut ușor de 100, altul de 50. Amândoi proaspeți în gândire și mentalitate, inspirați de valori europene.

Fotograful Simion Buia revine sporadic în România, obsedat de personalitatea actorilor, regizorilor, literaților pe care-i portretizează pentru eternitate. “Cred că ceva unic trebuie să facem fiecare dintre noi, în viață. Eu las în urmă o sumedenie de portrete fotografice și mărturii filmate, cu artiști ai momentului. Și un filosof este un artist, alfel n-ar fi filosof.” Simion Buia.

În România noțiunea de artă este încă rigid interpretată, de mulți însă aproape necunoscută sau neglijată. “Oamenii au așteptări diferite când privesc o fotografie cu un chip de om. Se așteaptă la ceva înscenat, exagerat, “artistic”… Eu în schimb caut simplitatea expresiei umane, vecină cu stilul “ciné-vérité”, fără giumbușlucuri în expresie, cu toate că nu-mi displac Rayogramele dadaistului Man Ray.” Simion Buia

Recent s-a mutat la Berlin. Dar revine, când și cum, pentru a continua proiectul cu mari și mici actori de România, vizibil pe www.romanianactors.com

Pentru cei ce doresc sa inveţe fotografie, Simion a creat ateliere pentru mici și mari la Academia de fotografie.

Cel mai mult și mai mult este preocupat de ceea ce numește “Viața mea” - Martha. Este fiica lui de 10 ani, pe care o plimbă prin lume, educând-o acolo unde tatăl-fotograf tocmai are de lucru. Acum în Germania, mâine în Asia… Neconvențional.

ROM, Mândru sa fie ROMânesc

A început ca o ciocolată produsă în Fabrica de produse zaharoase Bucureşti și a devenit o părticică din istoria românilor. Baton de ciocolată născut în comunism, ROM a devenit martor dulce al tuturor schimbărilor din ultimii 54 de ani.

A așteptat răbdător să te îndulcească, pe vremea când trebuia să stai la coadă ore în șir, doar pentru a-ţi face o mică bucurie. Te-așteaptă răbdător și acum, să îl alegi de data aceasta, din sutele de alternative existente pe piață. Dar a rămas la fel: acelaşi gust inconfundabil care îţi trezeşte amintiri de fiecare dată când îl savurezi.

A fost lângă tine când căutai șoptit pe hartă un loc în care să-ți trăiești povestea liber. Este aici și acum, lângă copiii tăi, care n-au fost nici pionieri, nici şoimi al patriei, dar care au extras patriotismul din valori autentice, vechi și noi, care i-au inspirat.

A câștigat lupta cu timpul și și-a păstrat identitatea. Și te provoacă şi pe tine să faci acelaşi lucru. Să fii mândru că eşti român, oriunde te-ai afla. Pentru că un strop de ironie și mult haz sunt cele mai puternice arme împotriva uitării. ROM le-a folosit și a devenit vocea relevantă a patriotismului: a unit românii de pretutindeni, amintindu-le că avem cu toţii aceeaşi istorie. Același trecut. Și un viitor plin de posibilități și amintiri nescrise încă.

De Centenar, ROM ramâne doar tricolor, mândru să poarte cu sine doar steagul ţării, şi nimic altceva.