Valeputna, Tradiții din inima Bucovinei

Inginer silvic la bază, Florin Irimescu s-a aventurat să ducă mai departe tradiția locală din inima Bucovinei, de prelucrare a păstrăvului prin afumare.

“Totul a plecat de la cobză în cetină (hârzob), un produsă cărui poveste începe din 1927. Această nu era produsă în niște condiții și standarde sanitare acceptate, iar lucrul acesta mă frustra și mi-am luat misiunea de a o pune primul pe piață. M-am interesat ce trebuie să fac, și primul lucru pe listă a fost o fabrică. Drept urmare, în 2011, cu ajutorul unui prieten, am depus un proiect pentru fonduri europene, iar în 2015 am finalizat construcția”.

Cu o investiție de 550.000 de euro, dintre care 70% fonduri europene nerambursabile, la care s-au adăugat fonduri proprii din credite, acesta a pornit, la finalul lui 2016, activitatea în fabrică, dar și o agropensiune - Bio Valeputna. Volum dublu de pește, de la an la an.

“În Valea Putnei este cea mai veche păstrăvărie, care acum aparține de Romsilva, iar de acolo luăm o parte din pește. Mai avem un furnizor, singurul care a avut capacitatea și calitatea să se certifice bio, pentru că și noi suntem certificați bio, unicii  procesatori din țară care facem lucrul acesta. Am călătorit mult, m-am inspirat și am studiat la fel de mult, testând fiecare produs în 5-6 versiuni până să-l scoatem pe piață.

Pentru afumare am combinat metoda locală (afumare cu conuri de brad) cu reperul cel mai înalt în afumare păstrăv întâlnit în Scoția, unde se afumă cu mai multe esențe, stejarul fiind pe primul loc, apoi fagul. De asemenea, de acolo am preluat și metoda de saramurare umedă.

Pornind la drum cu peștele afumat, acesta a reprezentat și punctul de plecare pentru extinderea gamei și crearea celor mai apreciate produse din portofoliu, tartinabilele. Din strategia noastră de comunicare și poziționare, una din direcții a fost să înscriem

produsele în diverse sisteme unde se pot obține și premii, dacăsunt valoroase. Produsul Trutta Dux (pateu din păstrăv afumat, cremăde brânză bio, limes și boabe de ienupăr) s-a întors înțară cu două stele de aur la Superior Taste Award, cel mai prestigios premiu din industria produselor Gourmet, cu sediul în Bruxelles.

Distincția Superior Taste Award cu două stele de Aur pentru singurul produs din păstrăv premiat în 2016 ne onorează. Apoi, peștele afumat l-am înscris la Great Taste Award 2017, unde a obținut o stea de aur. Suntem probabil cel mai tânăr posesor al acestui “Oscar” din industria produselor Gourmet.

În august 2018 și Trutta Dux a câștigat o stea de aur Great Taste.

În ceea ce privește extinderea gamei de produse, Valeputna a lansat recent gama Gourmandise, ce cuprinde patru produse ambalate în borcane: cu trufe, cu sos de șampanie, cu usturoi negru și cărbune și cu piure de castane.

Ne-am promis că vom manufactura numai produse remarcabile, unice prin gust și compoziție. Contribuind zilnic la masa copiilor și clienților noștri, suntem extrem de preocupați ca acestea să fie sănătoase, naturale și curate. Comparativ cu uzanțele pieței, etichetele Valeputna sunt departe de a fi o lecție de chimie. Etichetele noastre sunt o dovadă a respectului pentru client.

Am ales să fim inovativi plecând de la tradiție, să folosim cel mai bun păstrăv, să înotăm contra curentului. Am ales să jucăm cartea calității în detrimentul volumului. Am ales să înaintăm alături de clienții noștri, să comunicăm autentic și să ne lăsăm înfierbântați de frumusețea aventurii și a destinației. Fiind singura entitate din România ce deține o unitate specializată în procesarea păstrăvului și singura entitate din domeniu ce a primit o astfel de distincție, suntem obligați a seta și păstra standardele la nivelul promisiunii făcute nouă și clienților noștri.

 

 

Ecouri peste veacuri, Mânăstirea Dragomirna

Fondată la început de secol XVII (1602-1609) de mitropolitul Moldovei Anastasie Crimca şi de familia Stroicilor şi terminată de către primul domn martir, Miron Barnovschi (1626-1629), Mânăstirea Dragomirna se desprinde ca o constructie unică între toate celelalte monumente moldovenesti medievale.

Ceea ce creează o impresie de neuitat este grandoarea sugerată mai ales de arhitectura bisericii mari a mănăstirii. Arhitectura somptuoasă se armonizează perfect cu pictura interioară. Frescele puternic colorate și iscusit armonizate sugerează impresia de celest și aerian, ilustrând măiestria zugravilor Moldovei de nord. 

Pe lângă importanța pe care i-o conferă stilul arhitectonic și valoarea picturii, Mânăstirea Dragomirna s-a impus și ca puternic focar de cultură românească atât prin valoarea cărţilor copiate aici, cât mai ales prin miniaturile deosebite care însoţesc textele acestora.

În Moldova, manuscrisele împodobite cu miniaturi apar în prima jumătate a secolului XV. Centrele de activitate miniaturistică din Moldova au fost Neamț, Putna, Rădăuți, Dobrovăț, Sucevița și Dragomirna. La Dragomirna miniaturiştii şi caligrafii, nu erau simpli meşteri, ci adevăraţi artişti şi cărturari, începând cu însuşi mitropolitul Crimca, inițiatorul acestei activități aici.

Personalitatea cărturarului Anastasie Crimca a dominat două decenii de cultură medievală românească. Teolog erudit și diplomat, om devotat binelui public și păzirii Ortodoxiei, ctitor de locașuri sfinte, mitropolitul s-a dovedit a fi și un talentat ilustrator de carte, iar inițiativa sa de a întemeia la început de secol XVII “Școala de miniatură de la Dragomirna”, marchează începerea unei noi etape în arta miniaturisticii românești. Noua viziune artistică introdusă de mitropolit este caracterizată mai ales prin gama cromatică bogată, abundența decorațiunilor precum și o tematică mult lărgită în multele miniaturi care împodobesc manuscrisele scrise pe pergament.

Atelierul caligrafie și pictură al mănăstirii Dragomirna, care poarta tocmai numele ctitorului mănăstirii,  mitropolitul Anastasie Crimca, a fost înființat în anul 2008. Aici lucrează opt maici care încearcă să împletească ascultarea cu rugăciunea și cu împlinirea rigorilor erminiei picturii bizantine dar și să ducă mai departe tradiția Școlii de Miniatură inițiată chiar de mitropolitul ctitor.

În dorința de a readuce în vizor truda și talentul caligrafului și miniaturistului Anastasie Crimca, maicile din atelierul de pictură al Mânăstirii Dragomirna au început această osteneală de reproducere a scenelor, textelor și ornamentelor din manuscrisele originale, din secolul XVII, lucrate de mitropolitul însuși.

Maicile au realizat reproduceri de pagini ilustrate din cărți precum “Tetraevanghelul” de la 1609, “Liturghierul” de la 1610 sau “Psaltirea” de la 1616, valoroase obiecte de patrimoniu. Manuscrisele originale sunt scrise pe pergament , în limba slavonă cu tuș negru și roșu și accente în aur, fiind legate în coperți de lemn ferecate în piele sau în argint aurit. Reproducerile sunt realizate pe hârtie dar și pe pergament, folosindu-se pigmenți naturali, foiță de aur și gumă arabică. Facsimilele au făcut subiectul a numeroare expoziții în diverse orașe din țară de-a lungul anilor.

Încercând să urmeze credința și osteneala monahilor de demult care la lumina lumânărilor de ceară au realizat opere nemuritoare, monahiile de azi aduc la lumină o părticică dintr-un loc încărcat de istorie și spiritualitate în care darul pe care Domnul l-a revărsat, lucrat cu sârguință și onestitate rodește bucuria de a sluji lui Dumnezeu, de a ne pune în mâna Lui ca purtători ai credinței. Aceasta este o modalitate de a exprima rugăciunea pentru lume.

Patrimoniul face legătura între generații și civilizații dincolo de timp și spațiu. Pentru a vorbi despre obiectele de patrimoniu trebuie să înțelegem actul de jertfelnicie al creatorilor sau al ctitorilor. Prin aceste valori de patrimoniu dovedim că aici am fost, aici am trăit și vrem ca acestea să rămână urmașilor noștri. Trebuie să ne unim, să ne silim pentru a duce mai departe aceste valori ale culturii universale.

Mark Oliver, Design inovativ şi căldura lemnului

'Înființată în 2016, în inima Transilvaniei, Mark Oliver este o afacere de familie dedicată creării unor mese de calitate superioară pentru medii confortabile și contemporane.

În fabrica noastră combinăm tehnologiile moderne de ultimă generație cu o meserie uimitoare, pentru a produce modele fără întreruperi, folosind numai materiale durabile, naturale, cum ar fi lemnul din surse sustenabile și metalele.

Vedem frumusețea în fiecare detaliu mic, de aceea luăm lemnul din păduri cu noduri vizibile, care dau un caracter și unicitate fiecărei bucăți pe care o creăm.

Un grad ridicat de personalizare este marca noastră distinctivă. Știm că fiecare individ și gospodărie este unică și are nevoi specifice. Răspundem acestor nevoi, oferind posibilitatea de a alege între diferite baze colorate pentru masa dumneavoastră și adaugand suprafete de lemn de diferite texturi sau dimensiuni. Până în prezent am ajuns la peste 400 de variante, de la design elegant, pana la aspect industrial.

Pe măsură ce creștem, vom continua să ne dezvoltăm în continuare cu un respect deosebit față de oamenii cu care lucrăm, materialele pe care le folosim și mediul înconjurător.'

Adi Giurgiu si Vali Giurgiu, proprietari Mark Oliver

Constantin Nautics, Pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă navigație.

Constantin Nautics este o companie înființată din pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă navigație.

Fiind un împătimit al navigației, fondatorul companiei a început crearea unei linii de accesorii care să îi permită să păstreze cât mai mult din amintirile plăcute petrecute la bordul unui yacht în timpul navigării și, de aceea, toate accesoriile produse de companie sunt create din materiale folosite exclusiv pentru vasele cu vele.

Accesoriile Constantin Nautics pot fi purtate atât la ținute sport cât și la ținute smart-casual, marea majoritate a accesoriilor fiind unisex. Prin natura materialelor din care sunt construite, acestea pot fi purtate tot timpul, în condiții de umiditate, căldură sau frig fără a se deteriora sau a-și modifica forma, aspectul sau calitatea.

Toate produsele Constantin Nautics sunt confecționate manual și sunt creații originale. Acestea se adresează tuturor împătimiților de sporturi nautice care doresc să își amintească de momentele plăcute din timpul unei navigări reușite sau pur și simplu celor care doresc să poarte accesorii originale lucrate manual.

Apulum, Porţelan românesc cu tradiţie

‘Imaginea şi succesul unei firme sunt cele care conduc la rezultatul obţinut în urma unui efort de echipă. Încerc sa menţin un echilibru între a folosi succesul ca pe un factor motivant, dar şi de responsabilitate, deoarece consider că este mai dificil sa menţii performanţa decât să o obţii.

Rostind „Apulum” pot afirma că, după eforturi personale, împreună cu asociatul meu Dl. Alvaro Santini, fără a contracta fonduri nerambursabile europene sau locale, am reuşit ca această fabrică de porţelan să aiba un portofoliu de clienţi importanţi, realizandu-se o creştere importanta a capacităţii de producţie, un flux tehnologic modern, diversificarea producţiei, prin implicarea deplină a managementului companiei alături de celelalte departamente.

Imaginea in general se construieste in timp, caramida cu caramida....clasicul ''cei sapte ani de acasa'' sta la baza imaginii noastre, este temelia a ceea ce suntem. O femeie trebuie sa duca o lupta permanenta intr-o societate care ii cere sa joace roluri specifice, sa se prezinte bine, sa demonstreze tarie de caracter iar prin tactul si diplomatia sa, sa transforme sensibilitatea feminina, sinceritatea in exprimare din aparente slabiciuni in adevarate dovezi ale tariei de caracter si cunoasterii de sine.

Imaginea mea este ceea ce sunt zi de zi, acel om puternic si ambitios, care a ales sa-si depaseasca limitele, convinsa fiind de capacitatile mele de a invata mereu de la cei din jur, dar si din experientele traite, si de a merge mai departe, inconjurandu-ma de oameni de calitate si respectand oamenii, ceea ce consider ca este foarte important.’ Rodica Vasin

Acţionarii majoritari ai celei mai experimentate firme în domeniu din România, Apulum SA, Rodica Vasin şi Alvaro Santini, ii aniverseaza an de an pe cei care, acum peste 40 de ani, nu aveau 18 ani la angajare.

Fabrica Porţelanul îşi începuse activitatea de producţie la 1 noiembrie 1970. Acesti veterani îşi aduc aminte că au fost selectaţi şi au dat admitere la Alba Iulia când la fabrica abia începuse construcţia, aşadar au crescut odată cu aceasta. La fel ca ei, au venit din şcolile profesionale câte 5-6 clase întregi de tineri şcoliţi special şi sub contract pe 3-5 ani că vor lucra aici, semnat după admitere.

Despre evoluţia profesională, şi în special cu privire la motivele stabilităţii în firmă, povestea celor 12 porţelanişti veterani este asemănătoare în cea mai mare parte. In prima jumătate, până după anul 1990, nu prea existau motive de plecare din Porţelanul. Devenise un privilegiu să lucrezi aici. Raportat la ceea ce exista atunci în zonă, salariile şi condiţiile de muncă erau dintre cele mai bune. Pe firmamentul fabricii au început să apară „stelele”. Este vorba despre acele distincţii ce se acordau pentru rezultatele fabricii în „Întrecerea socialistă”, pe ramura de activitate şi apoi la nivel naţional. Porţelanul a ajuns să primească vreo 5 astfel de „stele”.

Parcursul celor peste 40 de ani a însemnat întâi de toate o evoluţie în cariera profesională. Au crescut ca şi pricepere şi ca recunoaştere a acestei evoluţii. Fasonare. Pe alţii care au făcut efortul completării studiilor liceale, acest lucru i-a ajutat la promovare.

Firmele private de porţelan, mai mici sau mai mari, nou apărute în Alba Iulia, aveau şi ele nevoie de muncitori bine calificaţi. Şi totuşi, ei au rămas fideli. Ei spun că au sperat tot timpul că se va găsi o soluţie. Aceasta a venit odată cu cea de-a doua privatizare, adică atunci când acţionariatul majoritar al fabricii a fost preluat de firma italiană Rody Time, prin investitorii Rodica Vasin şi Alvaro Santini.

Existau deja suficiente exemple care să confirme că nu simpla prezenţă a unor persoane străine într-o fabrică înseamnă salvarea. Ba mai mult, fabricile de profil din România dispăruseră una câte una, precum şi altele din Europa, care păreau mult mai stabile decât cele de la noi. Parcursul redresării a fost unul dificil, resimţit mereu şi de muncitori, dar purtat direct de noii acţionari, care s-au implicat direct în administrarea societăţii. Nici unu dintre cei 12 veterani nu regretă perseverenţa lor.

Ei au acum încredere că fabrica este pe drumul ce bun. Ei confirmă că se simte o redresare evidentă în condiţiile de muncă, dar şi la cele de salarizare. De lucru există, iar marfa nu stă prin magazii.

Speranţele şi încrederea veteranilor, a celor 12 şi a multor alţi angajati, care sunt pe aproape ca vechime în această fabrică, nu au fost zadarnice.

Compania exportă 90% din producţia fabricii din Alba Iulia, majoritar catre Europa, Mexic, Statele Unite ale Americii si Australia. Gama de produse Apulum cuprinde atât porţelan pentru menaj şi porţelan hotelier, cât şi obiecte decorative şi bibelouri.