Ecouri peste veacuri, Mânăstirea Dragomirna

Fondată la început de secol XVII (1602-1609) de mitropolitul Moldovei Anastasie Crimca şi de familia Stroicilor şi terminată de către primul domn martir, Miron Barnovschi (1626-1629), Mânăstirea Dragomirna se desprinde ca o constructie unică între toate celelalte monumente moldovenesti medievale.

Ceea ce creează o impresie de neuitat este grandoarea sugerată mai ales de arhitectura bisericii mari a mănăstirii. Arhitectura somptuoasă se armonizează perfect cu pictura interioară. Frescele puternic colorate și iscusit armonizate sugerează impresia de celest și aerian, ilustrând măiestria zugravilor Moldovei de nord. 

Pe lângă importanța pe care i-o conferă stilul arhitectonic și valoarea picturii, Mânăstirea Dragomirna s-a impus și ca puternic focar de cultură românească atât prin valoarea cărţilor copiate aici, cât mai ales prin miniaturile deosebite care însoţesc textele acestora.

În Moldova, manuscrisele împodobite cu miniaturi apar în prima jumătate a secolului XV. Centrele de activitate miniaturistică din Moldova au fost Neamț, Putna, Rădăuți, Dobrovăț, Sucevița și Dragomirna. La Dragomirna miniaturiştii şi caligrafii, nu erau simpli meşteri, ci adevăraţi artişti şi cărturari, începând cu însuşi mitropolitul Crimca, inițiatorul acestei activități aici.

Personalitatea cărturarului Anastasie Crimca a dominat două decenii de cultură medievală românească. Teolog erudit și diplomat, om devotat binelui public și păzirii Ortodoxiei, ctitor de locașuri sfinte, mitropolitul s-a dovedit a fi și un talentat ilustrator de carte, iar inițiativa sa de a întemeia la început de secol XVII “Școala de miniatură de la Dragomirna”, marchează începerea unei noi etape în arta miniaturisticii românești. Noua viziune artistică introdusă de mitropolit este caracterizată mai ales prin gama cromatică bogată, abundența decorațiunilor precum și o tematică mult lărgită în multele miniaturi care împodobesc manuscrisele scrise pe pergament.

Atelierul caligrafie și pictură al mănăstirii Dragomirna, care poarta tocmai numele ctitorului mănăstirii,  mitropolitul Anastasie Crimca, a fost înființat în anul 2008. Aici lucrează opt maici care încearcă să împletească ascultarea cu rugăciunea și cu împlinirea rigorilor erminiei picturii bizantine dar și să ducă mai departe tradiția Școlii de Miniatură inițiată chiar de mitropolitul ctitor.

În dorința de a readuce în vizor truda și talentul caligrafului și miniaturistului Anastasie Crimca, maicile din atelierul de pictură al Mânăstirii Dragomirna au început această osteneală de reproducere a scenelor, textelor și ornamentelor din manuscrisele originale, din secolul XVII, lucrate de mitropolitul însuși.

Maicile au realizat reproduceri de pagini ilustrate din cărți precum “Tetraevanghelul” de la 1609, “Liturghierul” de la 1610 sau “Psaltirea” de la 1616, valoroase obiecte de patrimoniu. Manuscrisele originale sunt scrise pe pergament , în limba slavonă cu tuș negru și roșu și accente în aur, fiind legate în coperți de lemn ferecate în piele sau în argint aurit. Reproducerile sunt realizate pe hârtie dar și pe pergament, folosindu-se pigmenți naturali, foiță de aur și gumă arabică. Facsimilele au făcut subiectul a numeroare expoziții în diverse orașe din țară de-a lungul anilor.

Încercând să urmeze credința și osteneala monahilor de demult care la lumina lumânărilor de ceară au realizat opere nemuritoare, monahiile de azi aduc la lumină o părticică dintr-un loc încărcat de istorie și spiritualitate în care darul pe care Domnul l-a revărsat, lucrat cu sârguință și onestitate rodește bucuria de a sluji lui Dumnezeu, de a ne pune în mâna Lui ca purtători ai credinței. Aceasta este o modalitate de a exprima rugăciunea pentru lume.

Patrimoniul face legătura între generații și civilizații dincolo de timp și spațiu. Pentru a vorbi despre obiectele de patrimoniu trebuie să înțelegem actul de jertfelnicie al creatorilor sau al ctitorilor. Prin aceste valori de patrimoniu dovedim că aici am fost, aici am trăit și vrem ca acestea să rămână urmașilor noștri. Trebuie să ne unim, să ne silim pentru a duce mai departe aceste valori ale culturii universale.

Mark Oliver, Design inovativ şi căldura lemnului

'Înființată în 2016, în inima Transilvaniei, Mark Oliver este o afacere de familie dedicată creării unor mese de calitate superioară pentru medii confortabile și contemporane.

În fabrica noastră combinăm tehnologiile moderne de ultimă generație cu o meserie uimitoare, pentru a produce modele fără întreruperi, folosind numai materiale durabile, naturale, cum ar fi lemnul din surse sustenabile și metalele.

Vedem frumusețea în fiecare detaliu mic, de aceea luăm lemnul din păduri cu noduri vizibile, care dau un caracter și unicitate fiecărei bucăți pe care o creăm.

Un grad ridicat de personalizare este marca noastră distinctivă. Știm că fiecare individ și gospodărie este unică și are nevoi specifice. Răspundem acestor nevoi, oferind posibilitatea de a alege între diferite baze colorate pentru masa dumneavoastră și adaugand suprafete de lemn de diferite texturi sau dimensiuni. Până în prezent am ajuns la peste 400 de variante, de la design elegant, pana la aspect industrial.

Pe măsură ce creștem, vom continua să ne dezvoltăm în continuare cu un respect deosebit față de oamenii cu care lucrăm, materialele pe care le folosim și mediul înconjurător.'

Adi Giurgiu si Vali Giurgiu, proprietari Mark Oliver

Apulum, Porţelan românesc cu tradiţie

‘Imaginea şi succesul unei firme sunt cele care conduc la rezultatul obţinut în urma unui efort de echipă. Încerc sa menţin un echilibru între a folosi succesul ca pe un factor motivant, dar şi de responsabilitate, deoarece consider că este mai dificil sa menţii performanţa decât să o obţii.

Rostind „Apulum” pot afirma că, după eforturi personale, împreună cu asociatul meu Dl. Alvaro Santini, fără a contracta fonduri nerambursabile europene sau locale, am reuşit ca această fabrică de porţelan să aiba un portofoliu de clienţi importanţi, realizandu-se o creştere importanta a capacităţii de producţie, un flux tehnologic modern, diversificarea producţiei, prin implicarea deplină a managementului companiei alături de celelalte departamente.

Imaginea in general se construieste in timp, caramida cu caramida....clasicul ''cei sapte ani de acasa'' sta la baza imaginii noastre, este temelia a ceea ce suntem. O femeie trebuie sa duca o lupta permanenta intr-o societate care ii cere sa joace roluri specifice, sa se prezinte bine, sa demonstreze tarie de caracter iar prin tactul si diplomatia sa, sa transforme sensibilitatea feminina, sinceritatea in exprimare din aparente slabiciuni in adevarate dovezi ale tariei de caracter si cunoasterii de sine.

Imaginea mea este ceea ce sunt zi de zi, acel om puternic si ambitios, care a ales sa-si depaseasca limitele, convinsa fiind de capacitatile mele de a invata mereu de la cei din jur, dar si din experientele traite, si de a merge mai departe, inconjurandu-ma de oameni de calitate si respectand oamenii, ceea ce consider ca este foarte important.’ Rodica Vasin

Acţionarii majoritari ai celei mai experimentate firme în domeniu din România, Apulum SA, Rodica Vasin şi Alvaro Santini, ii aniverseaza an de an pe cei care, acum peste 40 de ani, nu aveau 18 ani la angajare.

Fabrica Porţelanul îşi începuse activitatea de producţie la 1 noiembrie 1970. Acesti veterani îşi aduc aminte că au fost selectaţi şi au dat admitere la Alba Iulia când la fabrica abia începuse construcţia, aşadar au crescut odată cu aceasta. La fel ca ei, au venit din şcolile profesionale câte 5-6 clase întregi de tineri şcoliţi special şi sub contract pe 3-5 ani că vor lucra aici, semnat după admitere.

Despre evoluţia profesională, şi în special cu privire la motivele stabilităţii în firmă, povestea celor 12 porţelanişti veterani este asemănătoare în cea mai mare parte. In prima jumătate, până după anul 1990, nu prea existau motive de plecare din Porţelanul. Devenise un privilegiu să lucrezi aici. Raportat la ceea ce exista atunci în zonă, salariile şi condiţiile de muncă erau dintre cele mai bune. Pe firmamentul fabricii au început să apară „stelele”. Este vorba despre acele distincţii ce se acordau pentru rezultatele fabricii în „Întrecerea socialistă”, pe ramura de activitate şi apoi la nivel naţional. Porţelanul a ajuns să primească vreo 5 astfel de „stele”.

Parcursul celor peste 40 de ani a însemnat întâi de toate o evoluţie în cariera profesională. Au crescut ca şi pricepere şi ca recunoaştere a acestei evoluţii. Fasonare. Pe alţii care au făcut efortul completării studiilor liceale, acest lucru i-a ajutat la promovare.

Firmele private de porţelan, mai mici sau mai mari, nou apărute în Alba Iulia, aveau şi ele nevoie de muncitori bine calificaţi. Şi totuşi, ei au rămas fideli. Ei spun că au sperat tot timpul că se va găsi o soluţie. Aceasta a venit odată cu cea de-a doua privatizare, adică atunci când acţionariatul majoritar al fabricii a fost preluat de firma italiană Rody Time, prin investitorii Rodica Vasin şi Alvaro Santini.

Existau deja suficiente exemple care să confirme că nu simpla prezenţă a unor persoane străine într-o fabrică înseamnă salvarea. Ba mai mult, fabricile de profil din România dispăruseră una câte una, precum şi altele din Europa, care păreau mult mai stabile decât cele de la noi. Parcursul redresării a fost unul dificil, resimţit mereu şi de muncitori, dar purtat direct de noii acţionari, care s-au implicat direct în administrarea societăţii. Nici unu dintre cei 12 veterani nu regretă perseverenţa lor.

Ei au acum încredere că fabrica este pe drumul ce bun. Ei confirmă că se simte o redresare evidentă în condiţiile de muncă, dar şi la cele de salarizare. De lucru există, iar marfa nu stă prin magazii.

Speranţele şi încrederea veteranilor, a celor 12 şi a multor alţi angajati, care sunt pe aproape ca vechime în această fabrică, nu au fost zadarnice.

Compania exportă 90% din producţia fabricii din Alba Iulia, majoritar catre Europa, Mexic, Statele Unite ale Americii si Australia. Gama de produse Apulum cuprinde atât porţelan pentru menaj şi porţelan hotelier, cât şi obiecte decorative şi bibelouri.

10 ani de Maison Dadoo şi 100 de ani de Românie Mare

Pentru noi, anul centenarului marcheaza un moment important, implinirea primului nostru deceniu de existenta. Sarbatorim 10 ani de Maison Dadoo odata cu sarbatorirea a o suta de ani de Romanie Mare.

Cred in semnificatia acestor momente prin simplul fapt ca sunt ca niste alarme care ne amintesc sa ne oprim putin si sa reflectam asupra parcursului avut si sa punem in balanta lectiile date de timp si experienta. Uitandu-ma in spate, in urma cu 10 ani cand s-a nascut Maison Dadoo, piata pe care noi activam era una extrem de arida, lipsita de imaginatie, client service, custom care, o etica profesionala bine definita si mai ales profesionisti in acest domeniu.

In cazul evenimentelor, accentul nu era pus pe decor si pe detaliile ce tin de o organizare impecabila. Restrangand aria despre care vorbim, uitandu-ne in urma cu 10 ani, un buchet oferit cadou consta de cele mai multe ori intr-un manunchi de flori rosii sau galbene amestecate cu feriga, toate legate cu un plastic verde si vandute la taraba de la coltul strazii. Astazi, un buchet oferit cadou este o eticheta a celui care il ofera, iar interesul acordat conceperii unei compozitii florale potrivite personei care o primeste este mult mai mare decat era in urma cu 10 ani.

Acesti 10 ani care au trecut de cand a inceput povestea Maison Dadoo se pot compara cu centenarul Romaniei in ceea ce priveste dezvoltarea domeniului in care activam. Ne putem bucura ca am contribuit la aceasta dezvoltare prin pasiunea de la care a inceput totul: dragostea fata de flori, care s-a vazut in fiecare buchet sau aranjament care a plecat din atelierul nostru.

Prima noastra locatie a fost in Sibiu, unde am activat timp de doi ani, apoi s-a ivit sansa de a lua drumul capitalei. Asa a ajuns in 2010 Maison Dadoo la Bucuresti, unde am deschis primul concept store, intr-o piata inca dominata de simple florarii. Cred ca am reusit sa cream concurenta prin calitatea serviciilor noastre, iar asta a dus la educarea atat a colegilor de breasla, cat si a clientilor.

Suntem la fel de ghidati ca la inceput de dorinta de a evolua si de a inova, iar procesul creativ este mereu o prioritate in echipa noastra, fie ca vorbim de flori, organizarea evenimentelor, logistica pe care o propunem spre inchiriere, sediul in care ne petrecem timpul sau prezentarea noastra ca brand pe canalele de social media.

Daca la inceput Maison Dadoo era doar un atelier floral, astazi este o agentie de organizare care ofera concepte integrate de evenimente, atat private cat si corporate. Ne dorim ca mereu in crearea unui eveniment sa plecam de la personalitatea clientului si dorinta acestuia, fie ca vorbim despre un eveniment privat, cum ar fi o nunta sau un botez, sau despre un brand, care lanseaza un produs sau marcheaza un moment aniversar. 

Cresterea noastra este o suma a pasiunii si a muncii noastre. Munca noastra a fost ghidata de la inceput de dorinta de a schimba ceva, dar am avut mereu grija sa nu uitam de unde si de la ce am pornit. Astfel, si dupa un deceniu, in centrul atentiei stau florile, iar conceptele incep sa fie creionate pornind de la acestea.

Ne consideram privilegiati sa lucram intr-un domeniu in care intram in contact cu oamenii in cele mai importante momente din vietile lor, sa facem parte din povesti frumoase si sa putem sa aducem plus valoare acestor momente fericite prin munca noastra.

Privind in spate si analizand intreaga noastra evolutie de la inceputurile noastre si pana astazi, asteptam cu nerabdare provocarile viitorului, cu ambitia de a schimba si de a inova in continuare, dar fara a ne uita originile. Ne dorim ca prin munca noastra sa asezam Romania printre cele mai dezvoltate si apreciate piete din domeniul floristic si al organizarii de evenimente, si nu numai.

Totodata, sfatuim fiecare roman, indiferent de domeniul in care activeaza sau de care este pasionat sa se lase ghidat de aceasta pasiune, de dragostea cu care lucreaza, de dorinta de a face un lucru cat mai bine, care sa insulfe la randul sau. 

Alexandru Dadoo, Maison Dadoo
 

Santa Maria Bay, O investiţie inteligentă în viitor

Intr-unul dintre cele mai sugestive locuri din Constanta, cu rezonanta plina de istorie a strazii Toma Caragiu, chiar pe ţărmul mării Negre, se afla Santa Maria Bay, un complex rezidenţial compus din 89 de vile luxuriante.

Pozitionarea magnifica si perspectiva panoramică a fiecărei vile ce ofera una dintre cele mai uimitoare priveliști, face din Complexul Santa Maria Bay un proiect majestuos, unic si irepetabil.

Sunetul valurilor ce se sparg de țărm, briza marii, străzile spatioase incadrate de natura verde si unicitatea proiectului fac din acest cartier o poveste din care iti vei dori sa faci parte.

Complexul Santa Maria Bay a fost conceput pentru toti cei care inteleg ca investind inteligent intr-un asemea proiect investesc in generatiile viitoare.

Toate vilele sunt desfășurate în paralel, fiind dispuse pe niveluri diferite de altitudine, fapt ce permite admirarea frumuseților naturii și a zonei înconjurătoare. Întreaga proprietate este construită pe o pantă graduală care descrește cu 9 metri din punctul cel mai înalt până la cel mai de jos, fiecare vilă având o vedere spectaculoasă asupra Mării Negre și a răsăritului de soare, fără a obstrucționa priveliștea în raport cu celelalte vile.

Arta și arhitectura armonioasă se împletesc pentru a crea o capodoperă a luxului.