Ecouri peste veacuri, Mânăstirea Dragomirna

Fondată la început de secol XVII (1602-1609) de mitropolitul Moldovei Anastasie Crimca şi de familia Stroicilor şi terminată de către primul domn martir, Miron Barnovschi (1626-1629), Mânăstirea Dragomirna se desprinde ca o constructie unică între toate celelalte monumente moldovenesti medievale.

Ceea ce creează o impresie de neuitat este grandoarea sugerată mai ales de arhitectura bisericii mari a mănăstirii. Arhitectura somptuoasă se armonizează perfect cu pictura interioară. Frescele puternic colorate și iscusit armonizate sugerează impresia de celest și aerian, ilustrând măiestria zugravilor Moldovei de nord. 

Pe lângă importanța pe care i-o conferă stilul arhitectonic și valoarea picturii, Mânăstirea Dragomirna s-a impus și ca puternic focar de cultură românească atât prin valoarea cărţilor copiate aici, cât mai ales prin miniaturile deosebite care însoţesc textele acestora.

În Moldova, manuscrisele împodobite cu miniaturi apar în prima jumătate a secolului XV. Centrele de activitate miniaturistică din Moldova au fost Neamț, Putna, Rădăuți, Dobrovăț, Sucevița și Dragomirna. La Dragomirna miniaturiştii şi caligrafii, nu erau simpli meşteri, ci adevăraţi artişti şi cărturari, începând cu însuşi mitropolitul Crimca, inițiatorul acestei activități aici.

Personalitatea cărturarului Anastasie Crimca a dominat două decenii de cultură medievală românească. Teolog erudit și diplomat, om devotat binelui public și păzirii Ortodoxiei, ctitor de locașuri sfinte, mitropolitul s-a dovedit a fi și un talentat ilustrator de carte, iar inițiativa sa de a întemeia la început de secol XVII “Școala de miniatură de la Dragomirna”, marchează începerea unei noi etape în arta miniaturisticii românești. Noua viziune artistică introdusă de mitropolit este caracterizată mai ales prin gama cromatică bogată, abundența decorațiunilor precum și o tematică mult lărgită în multele miniaturi care împodobesc manuscrisele scrise pe pergament.

Atelierul caligrafie și pictură al mănăstirii Dragomirna, care poarta tocmai numele ctitorului mănăstirii,  mitropolitul Anastasie Crimca, a fost înființat în anul 2008. Aici lucrează opt maici care încearcă să împletească ascultarea cu rugăciunea și cu împlinirea rigorilor erminiei picturii bizantine dar și să ducă mai departe tradiția Școlii de Miniatură inițiată chiar de mitropolitul ctitor.

În dorința de a readuce în vizor truda și talentul caligrafului și miniaturistului Anastasie Crimca, maicile din atelierul de pictură al Mânăstirii Dragomirna au început această osteneală de reproducere a scenelor, textelor și ornamentelor din manuscrisele originale, din secolul XVII, lucrate de mitropolitul însuși.

Maicile au realizat reproduceri de pagini ilustrate din cărți precum “Tetraevanghelul” de la 1609, “Liturghierul” de la 1610 sau “Psaltirea” de la 1616, valoroase obiecte de patrimoniu. Manuscrisele originale sunt scrise pe pergament , în limba slavonă cu tuș negru și roșu și accente în aur, fiind legate în coperți de lemn ferecate în piele sau în argint aurit. Reproducerile sunt realizate pe hârtie dar și pe pergament, folosindu-se pigmenți naturali, foiță de aur și gumă arabică. Facsimilele au făcut subiectul a numeroare expoziții în diverse orașe din țară de-a lungul anilor.

Încercând să urmeze credința și osteneala monahilor de demult care la lumina lumânărilor de ceară au realizat opere nemuritoare, monahiile de azi aduc la lumină o părticică dintr-un loc încărcat de istorie și spiritualitate în care darul pe care Domnul l-a revărsat, lucrat cu sârguință și onestitate rodește bucuria de a sluji lui Dumnezeu, de a ne pune în mâna Lui ca purtători ai credinței. Aceasta este o modalitate de a exprima rugăciunea pentru lume.

Patrimoniul face legătura între generații și civilizații dincolo de timp și spațiu. Pentru a vorbi despre obiectele de patrimoniu trebuie să înțelegem actul de jertfelnicie al creatorilor sau al ctitorilor. Prin aceste valori de patrimoniu dovedim că aici am fost, aici am trăit și vrem ca acestea să rămână urmașilor noștri. Trebuie să ne unim, să ne silim pentru a duce mai departe aceste valori ale culturii universale.

Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.

Viscri 32, Mara și Alexu

A fost odată ca niciodată, într-un loc tare îndepărtat, un mic sat unde timpul parcă stătea pe loc, cu prinți și cetăți albe, cu țărani harnici și prietenoși, cu trei sute de vaci, cai și cu prea multe oi să stăm să le numărăm.

Construit de sași în urmă cu 900 de ani și inclus pe lista Unesco, satul din povestea noastră are o Biserică Fortificată de patrimoniu mondial și cu o comunitate frumoasă de săteni vechi și noi, de agricultori și oameni care fac turism, de oameni care păstrează arhitectura satului și spiritul locului.

Locul în care ne aflăm e Viscri și aici, chiar în inima acestui mic sat din Transilvania, este o casă albastră cu patru ferestre îndreptate spre soare și o șură albă, în care, după aproape doi ani de restaurări, doi tineri au deschis porțile primului restaurant din sat.

Cei doi, un avocat și un designer, învață cum e viața la sat și lucrează cu o echipă mică formată numai din viscreni veseli. Mara se ocupă acum de gătit și le pregătește pe cele 2 doamne din sat cu care lucrează în bucătărie, iar Alexu coordonează două mici echipe: una de meșteri constructori și una de tineri din Viscri cu care lucrează în bar și în restaurant.

Înainte de Viscri 32, Mara și Alexu au mai colaborat în trecut la “Acuarela” și Asociația Imbold, proiecte de familie la intersecția dintre cultură și ospitalitate. În 2015 au hotărât spontan să vândă tot ce aveau și să se mute la sat, unde locuiesc acum cea mai mare parte a anului.

"Ne-am dat seama rapid că mutarea la Viscri ne scoate complet din zona de confort și că restaurarea unei case săsești durează mult mai mult decât estimaserăm la început. Prima provocare a fost să găsim o echipă locală cu experiență în restaurări și materialele potrivite, apoi să găsim mobilier autentic și să învățăm să îl restaurăm și, mai ales, să reușim să ținem pasul financiar cu evoluția șantierului.

Am călătorit prin Transilvania dupa laițe, lădoaie, paturi și cufere țărănești. După doi ani, avem acum de ales dacă dormim în casa săsească construită de Johann Dootz, în apartamentul din șură sau în hamac sub un măr. În plus, am găsit oameni fenomenali în sat și ne-am construit un grup de prieteni în sat care fac viata frumoasă."

Casa albastră construită de Johann Dootz în 1912, nu avea curent, apă și canalizare și tavanul din scândură veche se prăbușea sub greutatea pământului folosit ca izolație. Au înlocuit pământul cu rocă vulcanică de la Racoș, mult mai ușoară și au refăcut o parte din grinzi și tavanul săsesc folosind aceleași modele și tehnici de tâmplărie tradiționale. Au refăcut hornul și o parte din acoperiș folosind țiglă manuală veche, au construit sobe tradiționale pictate, au tencuit cu nisip și var și au rostuit cu pământ galben. În verandă, construită în urmă cu 20 de ani, au amenajat o bucătărie cu mobilier zidit și o zonă de luat masa stând pe laițe.

Se gândeau inițial să facă o pensiune în casa veche și în șură. Discutând cu oameni din comunitatea satului, li s-a sugerat să deschidă mai degrabă un restaurant, care să ofere mâncare autentică turiștilor aflați în trecere prin Viscri.

Au început conversia șurii în spațiu de luat masa și a grajdului de bivoli în bucătărie după o serie lungă de lucrări la structură, drenaje, tâmplărie și zidărie.

Construcția era atunci un mix între șura veche construită de sași, care se prăbușise, și o structură nouă, din materiale moderne - începută în urmă cu 20 de ani de familia română-franceză de la care au achiziționat proprietatea; un amestec de grinzi vechi de stejar și brad, piatră de râu, beton și pământ și zidărie modernă, în care ploua și în care locuia un cuplu de câini ciobănești.

Deschisă în iulie 2017, șura are și o componentă socială: oferă locuri de muncă pentru câteva doamne din sat și se aprovizionează cu lapte, carne, ouă și, caș proaspăt de la săteni. Ideea centrală e să ofere o experiență gastronomică transilvăneană cu ingrediente autentice, într-o atmosferă compatibilă cu un sat de patrimoniu în care întâlnești turiști din întreaga lume.

Meniul gândit de Mara cuprinde rețete autentice sau reintepretate și este bazat pe ingrediente de sezon achiziționate direct de la producători locali. În fiecare marți, Alexu și Mara se întâlnesc cu mica lor rețea de țărani și fermieri faini pentru ingrediente naturale. Legumele sunt din Băleni, Târlungeni, Floroaia și Târgu Secuiesc Brânzeturile sunt de la o stână din Munții Ciucaș (de la o mică afacere de familie) și smântâna din satul învecinat Criț. Cârnații sunt făcuți
lângă Brașov sau sunt trimiși din Șugag de mama Marei iar pastele sunt Lașcă certificată tradițional de lângă Deva.

Sucul de măr e din Mălâncrav, de la Fundația Mihai Eminescu Trust, sucul de coacăze și soc e de lângă Viscri, iar dulcețurile și o parte din fructe de la Saschiz - Fundația Adept.

Mâncarea nu este pregătită “à la carte”, ci se alege dintr-o listă de 20 de preparate gătite zilnic și înlocuite de la lună la lună sau în funcție de sezon.

Casa albastră de la Viscri 32 are în prezent doar 2 camere, complet restaurate, care se închiriază pe tot parcursul anului. Mobilierul este autentic țărănesc, încălzirea se face cu sobe pictate, din Mediaș și, cu excepția băilor moderne și confortabile, totul te transpune în vremuri de demult.

Șura restaurant e deschisă din primăvară până în decembrie și oferă prânzuri și cine farm-to-table după rețete culese din Transilvania, păstrate ca odinioară sau reinterpretate. Meniul se schimbă de mai multe orice pe an în funcție de ingredientele de la mica rețea de furnizori țărani și fermieri. Preparatele sunt gătite încet, uneori timp de mai multe ore și în general la cuptor.
 

Infinitate sculpturală în patria lui Brâncuși, de Ufuk Tandogan, CEO Garanti Bank

Încă de când am venit în România, cu mai mult de cinci ani în urmă, în calitate de CEO al Garanti Bank, am făcut o misiune personală din a descoperi cât mai mult din cultura țării. Și, așa cum am descoperit de-a lungul timpului, România are o istorie complexă care a dat țării cultura sa unică, presărată cu povesti, repere și peisaje remarcabile.

Pe parcursul călătoriei mele, am descoperit locuri uimitoaresi diferite fațete ale culturii locale. Dar o călătorie, în mod special, a fost o surpriză plăcută: o călătorie spre Oltenia care m-a purtat în Târgu Jiu.

Târgu Jiu este un oraș de dimensiuni medii în partea de sud-vest a României, al cărui nume poate nu spune multe călătorilor din întreaga lume. Însă, după cum am fost fericit să descopăr, Târgu Jiu este  ȋnfrăţit cu Pendik un cartier din Istanbul, Turcia, situat în partea asiatică a orașului, între Kartal și Tuzla, pe Marea Marmara. Iar acest lucru este un motiv în plus pentru mine de a găsi o legătură cu acest frumos oraș care găzduiește lucrările unuia dintre cei mai mari artiști ai României, Constantin Brâncuși. 

Brâncuși este sculptorul român, pictor și fotograf care și-a clădit cariera în Franța. Considerat un pionier al modernismului și unul dintre cei mai influenți sculptori ai secolului al XX-lea, Brâncuși este numit patriarhul sculpturii moderne.

Operele sale de artă au influențat întotdeauna iubitorii de artă din întreaga lume, stabilind numeroase recorduri în lumea artei. În 2005, Pasărea măiastră a lui Brâncuși a doborât toate recordurile vremii, când a fost vândută pentru 27,5 milioane de dolari. Patru ani mai târziu, în 2009, Madame LR, o altă lucrare de-ale sale, a fost vândută pentru 37,6 milioane de dolari. Văzând că un sculptorul român are două lucrări prezente pe lista sculpturilor pentru care s-au plătit cele mai ridicate prețuri la nivel mondial, îmi dă încredere că întreaga lume apreciază opera lui Brâncuși la adevărata sa valoare. 

În ceea ce privește lucrările pe care le-a creat în România, ansamblul sculptural uimitor pe care l-a realizat în Târgu Jiu, cuprinde trei mari sculpturi: Masa Tăcerii, Poarta Sărutului și Coloana Infinitului. Comandate de Liga Națională a Femeilor din Gorj, monumentele au fost dăruite românilor de către Brâncuși, care locuia la Paris la acea vreme. Astăzi, la fel ca și atunci, Ansamblul Monumental  "Calea Eroilor”, este considerat una dintre marile opere ale sculpturii secolului al XX-lea și cu siguranţă va impresiona pe oricine se hotărȃște să ȋl viziteze.

Asadar, vă invit pe toți să descoperiti mai multe despre viața și opera acestui artist uimitor și să va delectati cu capodoperele sale.
 


Sculptural infinity in Brancuși’s homeland, by Ufuk Tandogan, CEO Garanti Bank

Since I came to Romania, more than five years ago, as the CEO of Garanti Bank, I have made it a personal mission to discover as much of the country’s culture. As I have discovered along the road, Romania has a complex historical background that gave the country its unique culture, dotted about with remarkable stories, landmarks and scenery.

Along my journey, I have discovered amazing places and different facets of the local culture. Another pleasant surprise was the Oltenia area, and in particular, Târgu Jiu.

Târgu Jiu is a medium-sized city in the south-western part of Romania that may not say much to travelers by name only. As I was happy to discover, one of Târgu Jiu’s twin is Pendik, Turkey. Pendik is a district of Istanbul, Turkey on the Asian side, on the Marmara Sea shore. And this represents even more reason for me, on a personal level, to find a connection with this beautiful Romanian city that hosts the works of one of Romania’s greatest artists, Constantin Brâncuși.

Brâncuși is a Romanian sculptor, painter and photographer who made his career in France. Considered a pioneer of modernism, one of the most influential sculptors of the 20th-century, Brâncuși is called the patriarch of modern sculpture.

His works of art have always influenced art lovers all around the globe, establishing records amongst them. In 2005, Constantin Brâncuși's Bird in Space piece broke all the records of the time, when it sold for $27.5 million. Four years later, in 2009, Madame LR, another one of his works, sold for $37.6 million. Seeing a Romanian sculptor featured twice on the list of the world’s highest prices paid for sculptures, gives me confidence that the entire world values Brâncuși’s work at its true value.

The work he created in Romania goes, the amazing sculptural ensemble he carved in Târgu Jiu, comprises three sculptures: The Table of Silence, The Gate of the Kiss and the Endless Column. Commissioned by National League of Gorj Women, the monument was gifted to Romanians by Brâncuși, who at the time was living in Paris. Fast forward to today, the Monumental Ensemble “The Heroes Path” is considered to be one of the great works of the 20th century sculpture and is sure to make an impression on anyone who decides to visit it.

As an homage to Brâncuși, in 2015, the Romanian authorities declared February 19th - "The Brâncuși Day".

So, as a closing paragraph, I invite you all to discover the life and work of this extraordinary artist and to be proud of his masterpieces.

Pamela Roussos Rațiu, Centrul Rațiu pentru Democrație,

Pamela Roussos Rațiu s-a născut în Los Angeles California, ca fiică a Suzzanei Parkeson și a lui George Abinet. Are origini irlandeze, belgiene, germane și chineze, mama sa lucra în domeniul management-ului ospitalității, iar tatăl său fiind un fermier din Texas.

Pamela s-a alăturat Centrului Rațiu pentru Democrație în 2004, ulterior căsătoriei sale cu Indrei Rațiu, fiul cel mare al lui Ion Rațiu și Elisabeth Pilkington Rațiu. A inițiat numeroase programe ale CRD; o parte dintre acestea sunt continuate până în prezent, în special datorită contribuției pe care o au în comunitatea locală. Pamela a susținut activ parteneriatul cu think-tank-ul american Woodrow Wilson International Center for Scholars, alături de care fundațiile Rațiu oferă Premiul Ion Rațiu pentru Democrație activiștilor care luptă pentru cauza democrației în lume.

Pamela este fondatoarea Transilvania Fest, festival de cultură și mâncare care vine în sprijinul dezvoltării comunitare în Transilvania, prin turism şi comerţ. Festivalul susține meșteșugarii și productorii locali și pune într-un cadru contemporan tradițiile și folclorul local. În calitate de susținător activ al patrimoniului local, Pamela Rațiu lucrează cu administrațiile locale din regiune pentru a se asigura că producătorii și meșteșugarii primesc ajutorul și recunoașterea binemeritate. De asemenea, lucrează cu tinerii creativi pentru a crea o punte între publicul tânar și meșterii tradiționali.

Ca director executiv al Rațiu Family Charitable Foundation în Romania, Pamela a dezvoltat și implementat modele inovative de sustenabilitate pentru CRD. A încurajat educația în domeniul ospitalității pentru tinerii din Turda, propunându-le sesiuni de specializare și apoi angajare în proiectele de sustenabilitate ale CRD: cafeneaua culturală La Papion și Casa Rațiu. Cele două inițiative localizate în casa istorică a familiei oferă o bucătărie transilvăneană reinterpretată, design contemporan, evenimente culturale și atmosferă relaxată, precum și o gradină în stil britanic.

Situată în centrul istoric al orașului Turda, Casa Rațiu este o reședință istorică de familie, casa uneia dintre cele mai cunoscute familii din regiune. Este un serviciu de tip bed and breakfast, conceput pentru un public rafinat ca o inițiativă de sustenabilitate, pentru CRD. Camerele poartă numele membrilor familiei, fiecare cu propria poveste, care se vede și în designul individual, completat de numeroase fotografii și documente de familie.

Istoria locului începe cu o poveste de dragoste: Augustin Rațiu a dorit să-i ofere tatălui său Nicolae, preot în Petreștii de Jos, casa din Turda unde acesta s-a îndrăgostit de mama sa, Ludovica. Pentru a marca acest moment un al doilea spațiu de cazare - Moara Gaia - va fi deschis în vechea rezidență a acesteia.