Sportivii cu dizabilități intelectuale se întorc cu medalii de la Jocurile Mondiale Special Olympics. Dar victoriile mai mari sunt în afara podiumului.

Când și-a amintit, într-un film de prezentare a sportivilor care urmau să plece la Jocurile Mondiale Special Olympics de la Abu Dhabi, de ediția din 2011, gimnastul Ionuț Păunescu a oftat cu amărăciune și și-a frământat mâinile. "M-am dezechilibrat un pic la sol și am pierdut aurul”, a spus despre ediția din 2011 a celui mai important eveniment sportiv pentru persoanele cu dizabilități intelectuale, care a avut loc în Grecia.

Câteva săptămâni mai târziu, pe 16 martie, la Abu Dhabi, Ionuț își frământa din nou mâinile, de data asta de emoție. Era în fața podiumului și aștepta să-i fie strigat numele și să urce pe prima treaptă. Și-a fluturat pumnii strânși, și-a dus mâna la gură, a salutat spectatorii care aplaudau, a tras aer în piept. Când crainica sălii a spus „Romania!” și antrenorii i-au strigat „Bravo, Ionuuuț!”, gimnastul a urcat pe podium, a dat mâna cu sportivii de pe locurile 2 și 3 și le-au ridicat, împreună, în aer.

Ionuț are 27 de ani, face gimnastică din școală, de unde își amintește că era un copil neastâmpărat, și e unul din cei 34 de sportivi Special Olympics care au reprezentat România în perioada 14 – 21 martie la cel mai important eveniment sportiv pentru persoanele cu dizabilități intelectuale din lume, Jocurile Mondiale de la Abu Dhabi.

Însoțiți de antrenorii lor, majoritatea voluntari, și de însoțitori care să suplinească lipsa părinților de care depind în viața de zi cu zi, au plecat spre Abu Dhabi dorindu-și ce-și dorește orice sportiv: să câștige locul 1 și să trăiască emoțiile dinainte de a urca pe podium și bucuria de a auzi aplauzele spectatorilor; să fie luptătoare, ca Simona Halep, și să-și îndeplinească visul de-a ajunge sus, ca Dan Grecu sau Nadia Comăneci; să câștige medalii pentru România.

Dar, dacă nu pot câștiga, au vrut să fie bravi în încercarea lor, pentru că asta e deviza sportivilor Special Olympics, o organizație internațională pornită acum 50 de ani și a cărei miză nu e performanța, spune Oana Grecea, coordonator comunicare al Special Olympics România, ci să le ofere sportivilor încredere și să le arate că efortul lor merită răsplătit. De asta, competiția oferă medalii de participare și celor de pe locurile 4-8.

Cei mai mulți sportivi Special Olympics suferă de sindromul Down, ceea ce înseamnă că se dezvoltă comportamental mai lent decât alți copii – au deficit de atenție, comportament impulsiv, învățare lentă și întârziere în vorbire –, iar efortul lor de a face sport este mai mare. Prind mai greu mișcările și indicațiile antrenorilor și înțeleg mai greu ideea de competiție. "E și ăsta un efort de înțelegere, de ce e important locul 1 sau podiumul”, spune Grecea. "Competiția i-a învățat: muncește mai mult ca să ajungi pe locul ăla, mai sus un pic.”

Dezvoltarea fizică e și ea mai lentă la copiii cu Down, care au musculatura slab tonifiată, tendință de îngrășare și învață mai greu să se sucească de pe o parte pe alta, să stea, să se așeze și să meargă. Sportul îi ajută în primul rând să fie sănătoși, în condițiile în care problemele de sănătate asociate (probleme hormonale și glandulare, pierdere a auzului și a văzului, precum și probleme cardiace) se pot agrava. Antrenamentele le oferă o structură, îi învață să țină regim, să nu bea sucuri, să fie atenți la ce mănâncă. Pe Mădălina Marin, o sportivă de 29 de ani care a câștigat la Abu Dhabi cinci medalii la gimnastică, au ajutat-o să slăbească 10 kilograme. „Când era mică, fura mâncarea, găseam sub pat hârtii, ciocolată, bomboane. Ei sunt gurmanzi, dar acum a înțeles și a ținut un regim sănătos, fără dulciuri, fără sucuri, doar la petreceri are voie suc”, spune mama ei, Cristiana.

Mădălina a descoperit sportul și Special Olympics în 2004, la o competiție din Băilești, într-un moment în care mama ei încerca să accepte că fiica nu va putea să aibă independența pe care și-o dorea pentru ea. „Voiam, ca orice mamă, ca copilul meu să se descurce în viață, să știe să citească și să scrie. Dar în clasa a VII-a, doamna care făcea cu ea în plus, pe lângă școală, mi-a spus că există o barieră de care nu poate să treacă și trebuie să-i descopăr o altă abilitate. Șocul a fost foarte mare, ce abilitate să-i găsesc? Dacă ea nu poate să scrie, să citească, ce poate ea să facă?”.

Când Mădălina a început să facă sport – înot, dans, gimnastică, baschet – și să meargă la competiții Special Olympics fără ea, Cristiana a înțeles că și sportul poate fi locul Mădălinei. „Nu mi-a mai păsat că nu știe să citească, când am văzut că se descurcă singură. În 2015, a participat la Mondialele de la Los Angeles, a fost prima oară când a mers fără mine, când cei de la Special Olympics m-au convins s-o las singură.”

Pentru Jocurile de la Abu Dhabi, s-a antrenat zilnic, din septembrie până în martie, câte două ore, chiar și trei. „Fără Special Olympics, Mădălina n-ar fi fost ce este acum. E răbdătoare, înțelegătoare, generoasă, iubitoare, perseverentă, încrezătoare în forțele ei.”

Sportul le oferă încredere, spune și Oana Grecea, chiar dacă gradul de independență câștigat e mic, pentru că la antrenamente trebuie însoțiți mereu de părinți. "Avem grijă de ei, e o delegație mai mare de adulți, dar sunt bucuroși, se simt siguri pe ei, că pleacă fără mama, fără tata.” Tot din sport câștigă o rutină și o disciplină: "Părinții se înțeleg altfel cu ei. Ei văd la sport un comportament, un ritual pe care îl respectă, învață să nu se mai grăbească, să nu se agite, să nu vorbească peste alții. În rest, le e mai greu să înțeleagă reguli, să le învețe.” Sportul înseamnă și un prilej de a ieși din casă, de a-și descoperi abilități, de a avea un scop, mai ales că cei mai mulți au peste 18 ani, nu mai sunt la școală. "Nu au unde ieși din casă, sportul e singura lor socializare, de aia sunt foarte încântați. E motivația lor de zi de zi, asta își doresc, să meargă la competiții, la antrenament, sunt mame care aleargă la dansuri, la înot, la role. Nu au altă activitate în rest.”

Chiar dacă scopul nu e performanța, chiar dacă nivelul lor e departe de cel al sportivilor sănătoși, chiar dacă la plecarea spre Abu Dhabi, Cristiana i-a spus Mădălinei că "nu numai locul 1 contează, e important să participi”, toți au fost emoționați, ca Ionuț, când au urcat pe podium. Iar vineri, când vor reveni pe aeroportul Otopeni, la ora 13:35, și-și vor revedea părinții cu care nu s-au auzit nici la telefon timp de două săptămâni, le vor arăta cele 56 de medalii de aur, bronz și argint, din cele 79 cucerite în total.

Cei 34 de sportivi au concurat la opt sporturi: atletism (patru sportivi din Baia Mare), bocce (doi sportivi și doi parteneri din Târgoviște), gimnastică artistică (opt sportivi din București), înot (patru sportivi din Arad, Odorheiul Secuiesc, Baia Mare și Ploiești), judo (cinci sportivi din București), patinaj role (doi sportivi din București), tenis de câmp (doi sportivi și doi parteneri din București), tenis de masă (doi sportivi și doi parteneri din Bacău).

Peste 7.500 de sportivi din peste 190 de țări, la 24 de discipline sportive, individuale și de echipă, au participat la ediția din Abu Dhabi, unde ceremonia de deschidere a fost urmărită live de 40.000 de spectatori, într-o arenă sold-out. A fost prima oară când în delegația Arabiei Saudite au participat și sportive.

Jocurile Mondiale de Vară Special Olympics, organizate după modelul Jocurilor Olimpice, la fiecare patru ani, sunt cel mai mare eveniment sportiv pentru sportivi cu dizabilități intelectuale din 2019. La ediția precedentă, în 2015, la Los Angeles, sportivii români au câștigat 21 de medalii la şapte discipline sportive.

Sursa: lead.ro

AMA Design. Singura echipă de arhitecți din România specializată exclusiv în office design.

AMA Design este singura echipă de arhitecți din România specializată exclusiv în office design. Cu un portofoliu impresionant de peste 200 de proiecte creative realizate pe parcursul a 18 ani și cu know-how unic în strategii de organizare a spațiului de lucru, este cu siguranță cea mai experimentată companie de arhitectură pentru proiecte de amenajări de birouri.

Fiecare proiect are identitatea lui, exprimând valorile și cultura fiecărei companii. În același timp, toate proiectele au un numitor comun care definește semnătura acestei echipe: curajul de a utiliza culoarea și de a asocia texturi, finisaje și sisteme de iluminare cu design unicat cu scopul de a creea un mediu de lucru stimulant. “Ne place să construim spații de lucru în care oamenii se simt inspirați și susținuți să lucreze eficient împreună” spune Anda Manu, Leading Architect și fondator al AMA Design.

Serviciile AMA Design acoperă toate fazele procesului de amenajare, reamenajare sau relocare a birourilor unei companii, de la testul de fit-out, conceptul de design, proiectul de execuție până la consultanță și implementarea acestuia.

Este o echipă de arhitecți creativă și experimentată în proiecte diverse dar mai ales în proiecte de mari dimensiuni ale unora dintre cele mai puternice corporații din lume. Printre proiectele lor curente se numară birourile ING Bank, Raiffeisen Bank, Electronic Arts, Renault, Orange, Lidl, Huawei, Finastra și multe altele, însumând peste 1,3 milioane de metri pătrati amenajați. Ca să crezi trebuie să vezi, ca să simți trebuie să lucrezi cu ei!

Intermedicas. Second Opinion. World Class Doctors

Introdus pe piața din România în 2013, conceptul de Second Opinion s-a dezvoltat în realitate prin prima clinica specializată, la momentul intrării Anei Maria Marian în acționariatul Intermedicas.

Din poziția de Managing Partner, a căutat o soluție prin care pacientul român să nu se mai simtă legat de sistemul local de sănătate, fie el privat sau de stat. „Oamenii sunt obișnuiți să-și caute simptomele pe Google, își întreabă rudele sau prietenii care este cel mai bun endocrinolog sau cel mai bun oncolog. Și, bineînțeles, primesc informații neoficiale și nevalidate medical“, explică Ana Maria Marian. Iar în acest spațiu incert intervine Intermedicas, care pune în legătură pacientul cu medicul cel mai potrivit pentru el, indiferent că se află în România, în Germania sau în Statele Unite.

În România, peste 50.000 de decese sunt înregistrate anual din cauza cancerului și mai puțin de 1% solicită second opinion. De aceea, prin serviciul de Second Opinion și prin comisia Tumor Board ne dorim să aplicăm și în România practici medicale de succes din afară, care pot crește semnificativ rata de supraviețuire a pacienților și totodată să încurajăm colaborările interdisciplinare pentru cazurile complicate.

Intermedicas rezolvă anual aproximativ 300 de cazuri de Second Opinion, cele mai solicitate specialități fiind oncologia, endocrinologia, ortopedia, cardiologia și ginecologia. Echipa medicală care oferă servicii de Second Opinion în cadrul clinicii este formată dintr-o rețea de peste 500 de specialiști, dintre care aproximativ 100 din România și restul din afara țării. Peste 70% dintre pacienții care au apelat la serviciile Intermedicas au beneficiat de o abordare medicală diferită față de cea propusă inițial.

Un studiu recent realizat de clinica Intermedicas arată că 87% dintre pacienți apelează la internet ca sursă pentru a doua opinie, iar 89% dintre pacienți susțin că nu apelează la second opinion din respect sau frică pentru medicul care a dat primul diagnostic. In acest context Intermedicas isi asuma rolul de promotor al conceptului de second opinion si educarea pacientilor romani de a apela la o a doua opinie medicala atunci cand primesc un diagnostic ingrijorator sau exista indoieli in privinta diagnosticului sau a tratamentului.

În 2017, o data cu intrarea Dr. Wargha Enayati (initiatorul abonamentelor medicale in Romania) in actionariatul Intermedicas, a fost lansat un nou serviciu inovator - Concierge Medicine, un concept hibrid care înglobează principalele avantaje ale asigurărilor și ale abonamentelor medicale. Prin Concierge Medicine propunem un sistem perfecționat de management al pacientului, care are la bază eficientizarea traseului medical, sub coordonarea unui medic integrator.

”Din dorința de a oferi cele mai bune servicii medicale pe o piață într-o dezvoltare continuă, am considerat că prin implicarea mea in Intermedicas pot crea un sistem prin care pacientul să poată avea acces direct la cei mai buni medici, tratamente și soluții medicale. Astfel, Intermedicas a dezvoltat, în mod firesc, o retea de medici, clinici și specialități de top la dispoziția pacienților. Un serviciu unicat de Concierge Medicine, un serviciu performant de Second Opinion, o altă filozofie a actului medical, având în centru grija față de pacient”, Dr. Wargha Enayati, Președinte Intermedicas.

Acest concept inovativ are la bază simplificarea și eficientizarea experienței din cadrul clinicii, cu ajutorul unui medic integrator, care oferă suport și îndrumări pacientului, conform nevoilor sale.

Intrebata despre planurile de viitor in acest domeniu, Ana Maria ne-a declarat: "Vizualiez cu multa claritate si incredere ziua in care fiecare pacient din Romania va sti ca Second Opinon ii poate salva viata. Ziua in care vom ajunge si noi, ca in vest, sa avem clinici specializate pe Second Opinion - asa cum acum e doar Intermedicas, la care pacientul sa poata apela atunci cand are un semn de intrebare referitor la starea lui de sanatate. Cred ca este necesara o schimbare de mentalitate, atat a pacientilor cat si a medicilor, un proces de durata care a fost inceput deja de noi si care are primele rezultate.”

Eduard Geapana, 5 ani de curaj

Edy Creative este un studio specializat în crearea și administrarea de site-uri și în servicii de digital marketing. Proiectul s-a născut în 2013, din pasiunea unui tânăr antreprenor român, Eduard Geapana, pentru mediul online și crearea de identități de brand.

Într-o lume tot mai tehnologizată, modul în care o companie își clădește și promovează imaginea prin intermediul site-ului de prezentare, a paginilor de social media sau a campaniilor de marketing online face diferența dintre succes și eșec.

Acum mai bine de cinci ani, aflat la început de drum, Eduard a pornit de la o vorbă veche: “Fă ceea ce-ți place și nu vei fi nevoit să muncești o zi din viața ta!” Experiența i-a arătat că de muncit, a muncit enorm, dar toate orele petrecute creând site-uri, concepte și campanii l-au transformat în profesionistul de astăzi.

Satisfacțiile au fost pe măsura efortului și s-au concretizat în peste 30 de clienți mulțumiți care îi datorează și lui parte din reușita în afaceri! Să înveți și să îți îmbunătățești constant serviciile, să-ți asculți clientul și să-l înțelegi – acestea sunt ingredientele care s-au amestecat în proporții perfecte și au făcut ca Edy Creative să devină un nume în domeniul său.

Implicarea și pasiunea, dorința de a fi mereu mai bun și curiozitatea neobosită pentru tot ceea ce înseamnă inovație în branding, design grafic și marketing digital îl definesc pe Eduard atât în viața profesională, dar și în viața personală, pentru că una dintre marile lui reușite e transformarea unui hobby într-o carieră.