Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.

Mark Oliver, Design inovativ şi căldura lemnului

'Înființată în 2016, în inima Transilvaniei, Mark Oliver este o afacere de familie dedicată creării unor mese de calitate superioară pentru medii confortabile și contemporane.

În fabrica noastră combinăm tehnologiile moderne de ultimă generație cu o meserie uimitoare, pentru a produce modele fără întreruperi, folosind numai materiale durabile, naturale, cum ar fi lemnul din surse sustenabile și metalele.

Vedem frumusețea în fiecare detaliu mic, de aceea luăm lemnul din păduri cu noduri vizibile, care dau un caracter și unicitate fiecărei bucăți pe care o creăm.

Un grad ridicat de personalizare este marca noastră distinctivă. Știm că fiecare individ și gospodărie este unică și are nevoi specifice. Răspundem acestor nevoi, oferind posibilitatea de a alege între diferite baze colorate pentru masa dumneavoastră și adaugand suprafete de lemn de diferite texturi sau dimensiuni. Până în prezent am ajuns la peste 400 de variante, de la design elegant, pana la aspect industrial.

Pe măsură ce creștem, vom continua să ne dezvoltăm în continuare cu un respect deosebit față de oamenii cu care lucrăm, materialele pe care le folosim și mediul înconjurător.'

Adi Giurgiu si Vali Giurgiu, proprietari Mark Oliver

Apulum, Porţelan românesc cu tradiţie

‘Imaginea şi succesul unei firme sunt cele care conduc la rezultatul obţinut în urma unui efort de echipă. Încerc sa menţin un echilibru între a folosi succesul ca pe un factor motivant, dar şi de responsabilitate, deoarece consider că este mai dificil sa menţii performanţa decât să o obţii.

Rostind „Apulum” pot afirma că, după eforturi personale, împreună cu asociatul meu Dl. Alvaro Santini, fără a contracta fonduri nerambursabile europene sau locale, am reuşit ca această fabrică de porţelan să aiba un portofoliu de clienţi importanţi, realizandu-se o creştere importanta a capacităţii de producţie, un flux tehnologic modern, diversificarea producţiei, prin implicarea deplină a managementului companiei alături de celelalte departamente.

Imaginea in general se construieste in timp, caramida cu caramida....clasicul ''cei sapte ani de acasa'' sta la baza imaginii noastre, este temelia a ceea ce suntem. O femeie trebuie sa duca o lupta permanenta intr-o societate care ii cere sa joace roluri specifice, sa se prezinte bine, sa demonstreze tarie de caracter iar prin tactul si diplomatia sa, sa transforme sensibilitatea feminina, sinceritatea in exprimare din aparente slabiciuni in adevarate dovezi ale tariei de caracter si cunoasterii de sine.

Imaginea mea este ceea ce sunt zi de zi, acel om puternic si ambitios, care a ales sa-si depaseasca limitele, convinsa fiind de capacitatile mele de a invata mereu de la cei din jur, dar si din experientele traite, si de a merge mai departe, inconjurandu-ma de oameni de calitate si respectand oamenii, ceea ce consider ca este foarte important.’ Rodica Vasin

Acţionarii majoritari ai celei mai experimentate firme în domeniu din România, Apulum SA, Rodica Vasin şi Alvaro Santini, ii aniverseaza an de an pe cei care, acum peste 40 de ani, nu aveau 18 ani la angajare.

Fabrica Porţelanul îşi începuse activitatea de producţie la 1 noiembrie 1970. Acesti veterani îşi aduc aminte că au fost selectaţi şi au dat admitere la Alba Iulia când la fabrica abia începuse construcţia, aşadar au crescut odată cu aceasta. La fel ca ei, au venit din şcolile profesionale câte 5-6 clase întregi de tineri şcoliţi special şi sub contract pe 3-5 ani că vor lucra aici, semnat după admitere.

Despre evoluţia profesională, şi în special cu privire la motivele stabilităţii în firmă, povestea celor 12 porţelanişti veterani este asemănătoare în cea mai mare parte. In prima jumătate, până după anul 1990, nu prea existau motive de plecare din Porţelanul. Devenise un privilegiu să lucrezi aici. Raportat la ceea ce exista atunci în zonă, salariile şi condiţiile de muncă erau dintre cele mai bune. Pe firmamentul fabricii au început să apară „stelele”. Este vorba despre acele distincţii ce se acordau pentru rezultatele fabricii în „Întrecerea socialistă”, pe ramura de activitate şi apoi la nivel naţional. Porţelanul a ajuns să primească vreo 5 astfel de „stele”.

Parcursul celor peste 40 de ani a însemnat întâi de toate o evoluţie în cariera profesională. Au crescut ca şi pricepere şi ca recunoaştere a acestei evoluţii. Fasonare. Pe alţii care au făcut efortul completării studiilor liceale, acest lucru i-a ajutat la promovare.

Firmele private de porţelan, mai mici sau mai mari, nou apărute în Alba Iulia, aveau şi ele nevoie de muncitori bine calificaţi. Şi totuşi, ei au rămas fideli. Ei spun că au sperat tot timpul că se va găsi o soluţie. Aceasta a venit odată cu cea de-a doua privatizare, adică atunci când acţionariatul majoritar al fabricii a fost preluat de firma italiană Rody Time, prin investitorii Rodica Vasin şi Alvaro Santini.

Existau deja suficiente exemple care să confirme că nu simpla prezenţă a unor persoane străine într-o fabrică înseamnă salvarea. Ba mai mult, fabricile de profil din România dispăruseră una câte una, precum şi altele din Europa, care păreau mult mai stabile decât cele de la noi. Parcursul redresării a fost unul dificil, resimţit mereu şi de muncitori, dar purtat direct de noii acţionari, care s-au implicat direct în administrarea societăţii. Nici unu dintre cei 12 veterani nu regretă perseverenţa lor.

Ei au acum încredere că fabrica este pe drumul ce bun. Ei confirmă că se simte o redresare evidentă în condiţiile de muncă, dar şi la cele de salarizare. De lucru există, iar marfa nu stă prin magazii.

Speranţele şi încrederea veteranilor, a celor 12 şi a multor alţi angajati, care sunt pe aproape ca vechime în această fabrică, nu au fost zadarnice.

Compania exportă 90% din producţia fabricii din Alba Iulia, majoritar catre Europa, Mexic, Statele Unite ale Americii si Australia. Gama de produse Apulum cuprinde atât porţelan pentru menaj şi porţelan hotelier, cât şi obiecte decorative şi bibelouri.

Infinitate sculpturală în patria lui Brâncuși, de Ufuk Tandogan, CEO Garanti Bank

Încă de când am venit în România, cu mai mult de cinci ani în urmă, în calitate de CEO al Garanti Bank, am făcut o misiune personală din a descoperi cât mai mult din cultura țării. Și, așa cum am descoperit de-a lungul timpului, România are o istorie complexă care a dat țării cultura sa unică, presărată cu povesti, repere și peisaje remarcabile.

Pe parcursul călătoriei mele, am descoperit locuri uimitoaresi diferite fațete ale culturii locale. Dar o călătorie, în mod special, a fost o surpriză plăcută: o călătorie spre Oltenia care m-a purtat în Târgu Jiu.

Târgu Jiu este un oraș de dimensiuni medii în partea de sud-vest a României, al cărui nume poate nu spune multe călătorilor din întreaga lume. Însă, după cum am fost fericit să descopăr, Târgu Jiu este  ȋnfrăţit cu Pendik un cartier din Istanbul, Turcia, situat în partea asiatică a orașului, între Kartal și Tuzla, pe Marea Marmara. Iar acest lucru este un motiv în plus pentru mine de a găsi o legătură cu acest frumos oraș care găzduiește lucrările unuia dintre cei mai mari artiști ai României, Constantin Brâncuși. 

Brâncuși este sculptorul român, pictor și fotograf care și-a clădit cariera în Franța. Considerat un pionier al modernismului și unul dintre cei mai influenți sculptori ai secolului al XX-lea, Brâncuși este numit patriarhul sculpturii moderne.

Operele sale de artă au influențat întotdeauna iubitorii de artă din întreaga lume, stabilind numeroase recorduri în lumea artei. În 2005, Pasărea măiastră a lui Brâncuși a doborât toate recordurile vremii, când a fost vândută pentru 27,5 milioane de dolari. Patru ani mai târziu, în 2009, Madame LR, o altă lucrare de-ale sale, a fost vândută pentru 37,6 milioane de dolari. Văzând că un sculptorul român are două lucrări prezente pe lista sculpturilor pentru care s-au plătit cele mai ridicate prețuri la nivel mondial, îmi dă încredere că întreaga lume apreciază opera lui Brâncuși la adevărata sa valoare. 

În ceea ce privește lucrările pe care le-a creat în România, ansamblul sculptural uimitor pe care l-a realizat în Târgu Jiu, cuprinde trei mari sculpturi: Masa Tăcerii, Poarta Sărutului și Coloana Infinitului. Comandate de Liga Națională a Femeilor din Gorj, monumentele au fost dăruite românilor de către Brâncuși, care locuia la Paris la acea vreme. Astăzi, la fel ca și atunci, Ansamblul Monumental  "Calea Eroilor”, este considerat una dintre marile opere ale sculpturii secolului al XX-lea și cu siguranţă va impresiona pe oricine se hotărȃște să ȋl viziteze.

Asadar, vă invit pe toți să descoperiti mai multe despre viața și opera acestui artist uimitor și să va delectati cu capodoperele sale.
 


Sculptural infinity in Brancuși’s homeland, by Ufuk Tandogan, CEO Garanti Bank

Since I came to Romania, more than five years ago, as the CEO of Garanti Bank, I have made it a personal mission to discover as much of the country’s culture. As I have discovered along the road, Romania has a complex historical background that gave the country its unique culture, dotted about with remarkable stories, landmarks and scenery.

Along my journey, I have discovered amazing places and different facets of the local culture. Another pleasant surprise was the Oltenia area, and in particular, Târgu Jiu.

Târgu Jiu is a medium-sized city in the south-western part of Romania that may not say much to travelers by name only. As I was happy to discover, one of Târgu Jiu’s twin is Pendik, Turkey. Pendik is a district of Istanbul, Turkey on the Asian side, on the Marmara Sea shore. And this represents even more reason for me, on a personal level, to find a connection with this beautiful Romanian city that hosts the works of one of Romania’s greatest artists, Constantin Brâncuși.

Brâncuși is a Romanian sculptor, painter and photographer who made his career in France. Considered a pioneer of modernism, one of the most influential sculptors of the 20th-century, Brâncuși is called the patriarch of modern sculpture.

His works of art have always influenced art lovers all around the globe, establishing records amongst them. In 2005, Constantin Brâncuși's Bird in Space piece broke all the records of the time, when it sold for $27.5 million. Four years later, in 2009, Madame LR, another one of his works, sold for $37.6 million. Seeing a Romanian sculptor featured twice on the list of the world’s highest prices paid for sculptures, gives me confidence that the entire world values Brâncuși’s work at its true value.

The work he created in Romania goes, the amazing sculptural ensemble he carved in Târgu Jiu, comprises three sculptures: The Table of Silence, The Gate of the Kiss and the Endless Column. Commissioned by National League of Gorj Women, the monument was gifted to Romanians by Brâncuși, who at the time was living in Paris. Fast forward to today, the Monumental Ensemble “The Heroes Path” is considered to be one of the great works of the 20th century sculpture and is sure to make an impression on anyone who decides to visit it.

As an homage to Brâncuși, in 2015, the Romanian authorities declared February 19th - "The Brâncuși Day".

So, as a closing paragraph, I invite you all to discover the life and work of this extraordinary artist and to be proud of his masterpieces.

Poem Caffe, Pasiune pentru artă şi frumos

Poem Caffe este un loc creat din pasiunea Verei Maxim, pasiune pentru ciocolata, prietenie, conversatie, pentru aromele minunate ale cafelei si ceaiului, pentru tot ceea ce este arta si frumos.

Nascuta in Braila, tanara antreprenoare a urmat cursurile ASE, dar, pasiunea pentru dulce si frumos au indreptat-o catre cursurile Ecole et ateliers de cuisine - Lenotre, Paris. Aici a deprins tehnicile speciale de preparare a painii, cozonacului, in special a celui cunoscut sub denumirea de Panetone, a branzoaicelor si a altor preparate cu aluat dospit

Prajiturile din ciocolata sunt specialitatea casei. Ciocolata amaruie cu lapte, sau alba, combinate cu creme fine de mango, pere, vanilie, migdala sau, pur si simplu, doar ciocolata sub forma de mousse sau ganache, fac din Poem Caffe puncul de atractie al iubitorilor celei mai consumate dulciuri din lume care, chiar si la mii de ani de la aparitia ei, naste pasiuni printre pofticiosi.

Checurile, o alta specialitate a casei, sunt excelente, originale, cu fructe si dulceata, cu ciocolata, cu portocale sau cu lamâie. La capitolul cozonaci, Poem Caffe este cunoscuta pentru învârtitul cu nuca, un cozonac cu umplutura generoasa de nuca. 

Poem Caffe este cunoscuta si pentru cele doua game de prajituri, cea moderna, cu prajituri originale, create în laboratorul propriu, sau pentru retetele aduse din târgurile si seminariile internationale, din copilarie sau tinerete, unde sunt pastrate întocmai retetele originale.

Pentru candy bar, Poem Caffe realizeaza produse rafinate, obtinute din ingrediente de exceptie, precum cake pops, macarons, cup cakes, acadele, ciocolaterie, mouse au chocolat, lollypops marshmallows. 

Experienta Poem Caffe  intareste ideea ca un candy bar bine facut, construit pe tematica si culorile evenimentului, reprezinta un punct de atractie, un loc unde invitatii revin, pentru a incerca ceva nou, ingenios si de calitate. 

Serile de poezie si literatura de la Poem Caffe, precum si atelierele de ciocolata si cursurile de zahar, fac din acest loc o oaza minunata de intalnire a pasionatilor de pasiune si frumos.