Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.

Mark Oliver, Design inovativ şi căldura lemnului

'Înființată în 2016, în inima Transilvaniei, Mark Oliver este o afacere de familie dedicată creării unor mese de calitate superioară pentru medii confortabile și contemporane.

În fabrica noastră combinăm tehnologiile moderne de ultimă generație cu o meserie uimitoare, pentru a produce modele fără întreruperi, folosind numai materiale durabile, naturale, cum ar fi lemnul din surse sustenabile și metalele.

Vedem frumusețea în fiecare detaliu mic, de aceea luăm lemnul din păduri cu noduri vizibile, care dau un caracter și unicitate fiecărei bucăți pe care o creăm.

Un grad ridicat de personalizare este marca noastră distinctivă. Știm că fiecare individ și gospodărie este unică și are nevoi specifice. Răspundem acestor nevoi, oferind posibilitatea de a alege între diferite baze colorate pentru masa dumneavoastră și adaugand suprafete de lemn de diferite texturi sau dimensiuni. Până în prezent am ajuns la peste 400 de variante, de la design elegant, pana la aspect industrial.

Pe măsură ce creștem, vom continua să ne dezvoltăm în continuare cu un respect deosebit față de oamenii cu care lucrăm, materialele pe care le folosim și mediul înconjurător.'

Adi Giurgiu si Vali Giurgiu, proprietari Mark Oliver

Constantin Nautics, Pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă navigație.

Constantin Nautics este o companie înființată din pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă navigație.

Fiind un împătimit al navigației, fondatorul companiei a început crearea unei linii de accesorii care să îi permită să păstreze cât mai mult din amintirile plăcute petrecute la bordul unui yacht în timpul navigării și, de aceea, toate accesoriile produse de companie sunt create din materiale folosite exclusiv pentru vasele cu vele.

Accesoriile Constantin Nautics pot fi purtate atât la ținute sport cât și la ținute smart-casual, marea majoritate a accesoriilor fiind unisex. Prin natura materialelor din care sunt construite, acestea pot fi purtate tot timpul, în condiții de umiditate, căldură sau frig fără a se deteriora sau a-și modifica forma, aspectul sau calitatea.

Toate produsele Constantin Nautics sunt confecționate manual și sunt creații originale. Acestea se adresează tuturor împătimiților de sporturi nautice care doresc să își amintească de momentele plăcute din timpul unei navigări reușite sau pur și simplu celor care doresc să poarte accesorii originale lucrate manual.

Apulum, Porţelan românesc cu tradiţie

‘Imaginea şi succesul unei firme sunt cele care conduc la rezultatul obţinut în urma unui efort de echipă. Încerc sa menţin un echilibru între a folosi succesul ca pe un factor motivant, dar şi de responsabilitate, deoarece consider că este mai dificil sa menţii performanţa decât să o obţii.

Rostind „Apulum” pot afirma că, după eforturi personale, împreună cu asociatul meu Dl. Alvaro Santini, fără a contracta fonduri nerambursabile europene sau locale, am reuşit ca această fabrică de porţelan să aiba un portofoliu de clienţi importanţi, realizandu-se o creştere importanta a capacităţii de producţie, un flux tehnologic modern, diversificarea producţiei, prin implicarea deplină a managementului companiei alături de celelalte departamente.

Imaginea in general se construieste in timp, caramida cu caramida....clasicul ''cei sapte ani de acasa'' sta la baza imaginii noastre, este temelia a ceea ce suntem. O femeie trebuie sa duca o lupta permanenta intr-o societate care ii cere sa joace roluri specifice, sa se prezinte bine, sa demonstreze tarie de caracter iar prin tactul si diplomatia sa, sa transforme sensibilitatea feminina, sinceritatea in exprimare din aparente slabiciuni in adevarate dovezi ale tariei de caracter si cunoasterii de sine.

Imaginea mea este ceea ce sunt zi de zi, acel om puternic si ambitios, care a ales sa-si depaseasca limitele, convinsa fiind de capacitatile mele de a invata mereu de la cei din jur, dar si din experientele traite, si de a merge mai departe, inconjurandu-ma de oameni de calitate si respectand oamenii, ceea ce consider ca este foarte important.’ Rodica Vasin

Acţionarii majoritari ai celei mai experimentate firme în domeniu din România, Apulum SA, Rodica Vasin şi Alvaro Santini, ii aniverseaza an de an pe cei care, acum peste 40 de ani, nu aveau 18 ani la angajare.

Fabrica Porţelanul îşi începuse activitatea de producţie la 1 noiembrie 1970. Acesti veterani îşi aduc aminte că au fost selectaţi şi au dat admitere la Alba Iulia când la fabrica abia începuse construcţia, aşadar au crescut odată cu aceasta. La fel ca ei, au venit din şcolile profesionale câte 5-6 clase întregi de tineri şcoliţi special şi sub contract pe 3-5 ani că vor lucra aici, semnat după admitere.

Despre evoluţia profesională, şi în special cu privire la motivele stabilităţii în firmă, povestea celor 12 porţelanişti veterani este asemănătoare în cea mai mare parte. In prima jumătate, până după anul 1990, nu prea existau motive de plecare din Porţelanul. Devenise un privilegiu să lucrezi aici. Raportat la ceea ce exista atunci în zonă, salariile şi condiţiile de muncă erau dintre cele mai bune. Pe firmamentul fabricii au început să apară „stelele”. Este vorba despre acele distincţii ce se acordau pentru rezultatele fabricii în „Întrecerea socialistă”, pe ramura de activitate şi apoi la nivel naţional. Porţelanul a ajuns să primească vreo 5 astfel de „stele”.

Parcursul celor peste 40 de ani a însemnat întâi de toate o evoluţie în cariera profesională. Au crescut ca şi pricepere şi ca recunoaştere a acestei evoluţii. Fasonare. Pe alţii care au făcut efortul completării studiilor liceale, acest lucru i-a ajutat la promovare.

Firmele private de porţelan, mai mici sau mai mari, nou apărute în Alba Iulia, aveau şi ele nevoie de muncitori bine calificaţi. Şi totuşi, ei au rămas fideli. Ei spun că au sperat tot timpul că se va găsi o soluţie. Aceasta a venit odată cu cea de-a doua privatizare, adică atunci când acţionariatul majoritar al fabricii a fost preluat de firma italiană Rody Time, prin investitorii Rodica Vasin şi Alvaro Santini.

Existau deja suficiente exemple care să confirme că nu simpla prezenţă a unor persoane străine într-o fabrică înseamnă salvarea. Ba mai mult, fabricile de profil din România dispăruseră una câte una, precum şi altele din Europa, care păreau mult mai stabile decât cele de la noi. Parcursul redresării a fost unul dificil, resimţit mereu şi de muncitori, dar purtat direct de noii acţionari, care s-au implicat direct în administrarea societăţii. Nici unu dintre cei 12 veterani nu regretă perseverenţa lor.

Ei au acum încredere că fabrica este pe drumul ce bun. Ei confirmă că se simte o redresare evidentă în condiţiile de muncă, dar şi la cele de salarizare. De lucru există, iar marfa nu stă prin magazii.

Speranţele şi încrederea veteranilor, a celor 12 şi a multor alţi angajati, care sunt pe aproape ca vechime în această fabrică, nu au fost zadarnice.

Compania exportă 90% din producţia fabricii din Alba Iulia, majoritar catre Europa, Mexic, Statele Unite ale Americii si Australia. Gama de produse Apulum cuprinde atât porţelan pentru menaj şi porţelan hotelier, cât şi obiecte decorative şi bibelouri.

10 ani de Maison Dadoo şi 100 de ani de Românie Mare

Pentru noi, anul centenarului marcheaza un moment important, implinirea primului nostru deceniu de existenta. Sarbatorim 10 ani de Maison Dadoo odata cu sarbatorirea a o suta de ani de Romanie Mare.

Cred in semnificatia acestor momente prin simplul fapt ca sunt ca niste alarme care ne amintesc sa ne oprim putin si sa reflectam asupra parcursului avut si sa punem in balanta lectiile date de timp si experienta. Uitandu-ma in spate, in urma cu 10 ani cand s-a nascut Maison Dadoo, piata pe care noi activam era una extrem de arida, lipsita de imaginatie, client service, custom care, o etica profesionala bine definita si mai ales profesionisti in acest domeniu.

In cazul evenimentelor, accentul nu era pus pe decor si pe detaliile ce tin de o organizare impecabila. Restrangand aria despre care vorbim, uitandu-ne in urma cu 10 ani, un buchet oferit cadou consta de cele mai multe ori intr-un manunchi de flori rosii sau galbene amestecate cu feriga, toate legate cu un plastic verde si vandute la taraba de la coltul strazii. Astazi, un buchet oferit cadou este o eticheta a celui care il ofera, iar interesul acordat conceperii unei compozitii florale potrivite personei care o primeste este mult mai mare decat era in urma cu 10 ani.

Acesti 10 ani care au trecut de cand a inceput povestea Maison Dadoo se pot compara cu centenarul Romaniei in ceea ce priveste dezvoltarea domeniului in care activam. Ne putem bucura ca am contribuit la aceasta dezvoltare prin pasiunea de la care a inceput totul: dragostea fata de flori, care s-a vazut in fiecare buchet sau aranjament care a plecat din atelierul nostru.

Prima noastra locatie a fost in Sibiu, unde am activat timp de doi ani, apoi s-a ivit sansa de a lua drumul capitalei. Asa a ajuns in 2010 Maison Dadoo la Bucuresti, unde am deschis primul concept store, intr-o piata inca dominata de simple florarii. Cred ca am reusit sa cream concurenta prin calitatea serviciilor noastre, iar asta a dus la educarea atat a colegilor de breasla, cat si a clientilor.

Suntem la fel de ghidati ca la inceput de dorinta de a evolua si de a inova, iar procesul creativ este mereu o prioritate in echipa noastra, fie ca vorbim de flori, organizarea evenimentelor, logistica pe care o propunem spre inchiriere, sediul in care ne petrecem timpul sau prezentarea noastra ca brand pe canalele de social media.

Daca la inceput Maison Dadoo era doar un atelier floral, astazi este o agentie de organizare care ofera concepte integrate de evenimente, atat private cat si corporate. Ne dorim ca mereu in crearea unui eveniment sa plecam de la personalitatea clientului si dorinta acestuia, fie ca vorbim despre un eveniment privat, cum ar fi o nunta sau un botez, sau despre un brand, care lanseaza un produs sau marcheaza un moment aniversar. 

Cresterea noastra este o suma a pasiunii si a muncii noastre. Munca noastra a fost ghidata de la inceput de dorinta de a schimba ceva, dar am avut mereu grija sa nu uitam de unde si de la ce am pornit. Astfel, si dupa un deceniu, in centrul atentiei stau florile, iar conceptele incep sa fie creionate pornind de la acestea.

Ne consideram privilegiati sa lucram intr-un domeniu in care intram in contact cu oamenii in cele mai importante momente din vietile lor, sa facem parte din povesti frumoase si sa putem sa aducem plus valoare acestor momente fericite prin munca noastra.

Privind in spate si analizand intreaga noastra evolutie de la inceputurile noastre si pana astazi, asteptam cu nerabdare provocarile viitorului, cu ambitia de a schimba si de a inova in continuare, dar fara a ne uita originile. Ne dorim ca prin munca noastra sa asezam Romania printre cele mai dezvoltate si apreciate piete din domeniul floristic si al organizarii de evenimente, si nu numai.

Totodata, sfatuim fiecare roman, indiferent de domeniul in care activeaza sau de care este pasionat sa se lase ghidat de aceasta pasiune, de dragostea cu care lucreaza, de dorinta de a face un lucru cat mai bine, care sa insulfe la randul sau. 

Alexandru Dadoo, Maison Dadoo